Co dělat, když trpíme nespavostí

Jak na nespavost, to by chtěla vědět více než polovina Čechů. Šest z deseti lidí totiž nespavost trápí. Nejde přitom o problém, s nímž se potýká pouze starší generace. Patříte do této skupiny? Zkoušíte všechno možné i nemožné a bez efektu? Máme pro vás osvědčené rady a tipy na to, jak se zbavit nespavosti bez nutnosti užívání hrstí prášků na spaní.

Co dělat, když trpíme nespavostí (Zdroj: Depositphotos)

Jak na nespavost

Ptáte se, jak na nespavost? Rozhodně ne s pomocí prášků na spaní. Jejich užívání vám totiž může spíše uškodit, než aby vám pomohlo. Dlouhodobé užívání navíc narušuje imunitní systém a šestinásobně zvyšuje riziko vzniku rakoviny. Rozsáhlé studie také prokázaly, že léky na spaní prodlouží spánek maximálně o 30 minut. Pokud se tedy chcete zbavit problémů se spaním, je v prvé řadě důležité zjistit příčinu nespavosti.

Nespavost
Jak na nespavost by chtěla vědět spousta lidí (Zdroj: Depositphotos)

Nespat je problém

Spánkem strávíme přibližně třetinu života. Potřebujeme ho, protože nám dodává sílu a v jeho průběhu probíhá celá řada důležitých procesů. Nespavost se negativně podepisuje na životě a má i negativní zdravotní důsledky. Nedostatečně vyspaný člověk je unavený, nevraživý, náladový, nepozorný, nesoustředěný, protivný, má sklon k agresi a má sklon více jíst (přičemž preferuje především sladká a více kalorická jídla). Dlouhodobé problémy se spánkem pak vedou ke zhoršené paměti, snížené imunitě, zvýšenému riziku výskytu vysokého krevního tlaku, infarktu myokardu nebo mozkové mrtvice. Spustit může i různé duševní poruchy. Problémy se spaním byste proto neměli podceňovat.

Těžké jídlo
Za nespavostí bývá velmi často nezdravé stravování (Zdroj: Depositphotos)

Nejčastější příčiny nespavosti

Bohužel je mezi námi spousta lidí, kteří se spát ze všech sil snaží, ale nejde jim to. Podle lékařů z Neurologické kliniky 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy nejčastěji nespavost způsobuje špatná životospráva a nevhodné chování v době bdělosti. Večer před spánkem po nezdravě prožitém dni není člověk dostatečně zrelaxovaný, je stále ve stresu, plný myšlenek, starostí a úzkosti, a to mu brání v usnutí. Mimo to k dalším častým příčinám nespavosti patří různé zdravotní problémy spojené s bolestí, zažívacími problémy, dýchacími obtížemi, poruchami srdečního rytmu, neurologickými chorobami, a také i syndromem neklidných nohou.

Zdravé srdce
V některých případech mohou nespavost způsobovat různé zdravotní problémy (Zdroj: Depositphotos)

Příčiny nespavosti

Za vznik nespavosti mnohdy mohou i různé zdravotní problémy, které není radno podceňovat. Jde například o:

  • psychiatrické choroby (deprese, neurózy, úzkosti)
  • neurologické onemocnění (epilepsie, Lymská borelióza, encefalitida, Parkinsonova choroba)
  • onemocnění srdce a kardiovaskulárního systému (srdeční arytmie, zrychlený puls, vysoký krevní tlak)
  • astma a dráždivý kašel
  • cukrovka
  • menopauza
  • obezita, kdy je zvýšený tlak na srdce a bránici
  • zvětšená prostata -  v noci ruší ze spánku a je příčinou častého buzení z důvodu nutkání na močení
  • užívání některých léků
  • jet lag
Deprese
Nespavost se projevuje různými způsoby (Zdroj: Depositphotos)

Jak se nespavost projevuje?

Lidé, které trápí nespavost, mají problém s usínáním, budí se brzy ráno a už nemohou usnout. Jiní se budí během noci nebo je trápí noční bdělost, kdy pak noc dospávají přes den. Nejnebezpečnější je chronická nespavost, která trvá dlouho a může mít vážné zdravotní důsledky.

Prášky na spaní
Lidé s nespavostí nejčastěji sáhnou po prášcích, to však není zrovna nejlepší řešení (Zdroj: Depositphotos)

Vnější příčiny nespavosti

Někdy za nespavostí nemůže ani naše chování, ani zdravotní problémy, ale nevhodně zvolená matrace nebo třeba polštář. Do kategorie vnějších příčin nespavosti náleží i nadměrné teplo nebo chlad v místnosti, hluk, světlo, nevhodné povlečení, nepříjemné a příliš silné vůně v místnosti, přítomnost elektrospotřebičů, počítače, mobilního telefonu, případně i špatná výmalba ložnice.

Ovečky
Myslíte si, že vám s nespavostí pomůže počítání oveček? (Zdroj: Depositphotos)

Co dělat, když nemůžete usnout?

Pokud trpíte nespavostí dlouhou dobu nebo již pociťujete nějaké zdravotní potíže, neváhejte a vyhledejte svého lékaře. Oslovit můžete i spánkovou laboratoř. V případě, že příčina nespavosti není spojena s nějakým zdravotním problémem, můžete vyzkoušet různé babské rady.

Bylinky
Nejen babské rady vám pomohou s nespavostí (Zdroj: Depositphotos)

Nejen babské rady pro lepší spánek

  • S lepším usínáním vám večer mohou pomoci různé bylinkové čaje. Jejich pozitivními vlastnostmi je především to, že dokážou zbavit stresu, uklidnit a uvolnit. Nejlepšími bylinkami pro lepší spaní jsou meduňka, levandule, heřmánek, mučenka nebo třezalka.
  • Stresu vás zbaví také horká koupel, která spolu s vonnými solemi, příjemným světlem a hudbou dokáže hotové zázraky.
  • Na mysl velmi pozitivně působí i vůně. Doporučujeme proto vyzkoušet nějaké vonné svíčky nebo ještě lépe vonné oleje, které mají uklidňující účinky. K osvědčeným vůním patří levandule, šalvěj, heřmánek nebo rozmarýn.
  • Se spaním vám dále může pomoci užívání hořčíku a vitamínu B6 spolu s popíjením chmelového čaje, případně horkého mléka s medem.
  • Výzkumy Harvardské univerzity v boji proti nespavosti doporučují cvičit jemnou jógu. K nejlepším pózám pro podporu spánku prý patří pozice holuba. Mimo ni vám se spánkem rovněž pomůže meditace a soustředění se na dýchání.
  • Pomoci mohou i homeopatika, jako například Cocculus indicus (jenž se hodí na řešení nespavosti z fyzického a psychického přetížení), Stramonium (je homeopatikum, které vám pomůže zvládnout noční můry) a Nux vomica (která je ideální pro ty, co se v noci vzbudí, obvykle tak okolo třetí nebo čtvrté ráno a pak už nemohou usnout).
Bylinný čaj
Zkuste třeba bylinkový čaj (Zdroj: Depositphotos)

Zásady pro lepší spánek

V případě, že se chcete zasadit o lepší spánek, máme tu pro vás několik rad a tipů.

  1. Pro dobrý spánek vám doporučujeme 4 až 6 hodin před usnutím vynechat kávu, černý i zelený čaj a další kofeinové nápoje. Nevhodné jsou i energetické drinky. Ostatně, lidé s nespavostí by se jim měli vyhýbat všeobecně po celý den.
  2. Večer rovněž vynechte konzumaci těžkých jídel, a to alespoň 3 až 4 hodiny před ulehnutím.
  3. Z jídelníčku vyřaďte ostré a jinak výrazně kořeněné jídlo, plísňové sýry a zmrzlinu. Dobrou volbou před spaním je naopak kuřecí maso, sója, tuňák, losos, treska, slunečnicová semínka a tofu.
  4. S usínáním vám může pomoci podvečerní lehká procházka. Na nějaké fyzicky náročnější cvičení před spaním však zapomeňte.
  5. Pro lepší usínání se večer vyhýbejte alkoholu i kouření.
  6. V posteli se nedívejte na televizi, nejezte, nečtěte. Ostatně, televize a počítač do ložnice nepatří.
  7. Hodinu před ulehnutím odložte mobilní telefon.
  8. Jednou týdně vyměňte povlečení.
  9. Z místnosti odstraňte všechny tikající hodiny.
  10. Večer neřešte nic stresujícího a důležitého. Snažte se dělat spíše něco příjemného a uklidňujícího.
  11. V ložnici by se teplota měla pohybovat mezi 18 až 20 °C.
  12. Ložnice by měla být chráněna před hlukem i světlem.
  13. Před ulehnutím do postele vyvětrejte.
  14. Tělo potřebuje pravidelný rytmus. Je proto dobré chodit spát ve stejnou dobu, a to dokonce i o víkendu.
  15. Postel slouží pouze ke spaní, pokud nemůžete spát, nezůstávejte v ní (to samé platí i po probuzení). Na chvíli vstaňte, věnujte se nějaké jednoduché činnosti a potom to zase se usnutím zkuste. 
  16. I když jste toho v noci příliš nenaspali, zabraňte tomu, abyste usnuli přes den.
Spánek
Pro dobrý spánek je vhodné upravit své dosavadní návyky (Zdroj: Depositphotos)

Nachystejte si čaj na uklidnění

Související k tématu