Nezapomínejte na drobné údržby zahradního náčiní a techniky

V zimním období většina zahradní techniky stojí v garážích, dílnách, sklepech a kůlnách, na chatách a chalupách a čeká na příchod jara a první zahradní aktivity. Nyní již není možné otálet, protože je ten nejvyšší čas začít s přípravou mechanizace na nastávající sezónu. Je třeba překontrolovat všechny stroje a zařízení a provést drobné údržby zahradní techniky a náčiní.

Nezapomínejte na drobné údržby zahradní techniky a náčiní (Zdroj: Depositphotos)

Údržba zahradního náčiní začíná už v zimě

Pokud byla sekačka po posledním sečení ukončené sezony pečlivě vyčištěna a uskladněna, čeká nás jen polovina práce a můžeme se věnovat jen přípravné péči o motor, pokud ne - čeká nás ještě trochu té špinavé práce spojené s očistou skeletu, výletového otvoru nebo koleček.

Přípravu funkční motorové sekačky s pojezdem, které se budeme věnovat, zahájíme důkladnou očistou celého stroje, a hlavně pak sekacího skeletu. Pro stroje s plechovým skeletem je údržba velmi důležitá, aby nedocházelo ke zbytečné podpoře koroze, celoplastové nebo slitinové skelety nejsou náchylné, ale čistý  sekací prostor má výrazný vliv na kvalitu sečení, následný sběr do koše a celkové proudění vzduch ve skeletu. Zaschlou trávu je dobré odstranit plochou špachtlí a na konečné dočištění použít hrubý nylonový kartáč s teplou vodou. Po očištění je potřeba prostor nože vysušit a nastříkat konzervačním olejem, v případě silné povrchové koroze prodloužíme životnost skeletu nanesením základové barvy.

Čištění
Spodní část sekačky očistěte od starých nánosů trávy (Zdroj: Jan Kopřiva)

Žací nůž musí být nabroušený a vyvážený

Při takovém generálním úklidu nesmíme zapomenout na sekací nůž, zkontrolujeme, jestli není závažně poškozený nebo ohnutý, takový je nutné vyměnit za nový. Žací nůž musí být nabroušený a vyvážený. Nůž při délce 53 cm má při 3000 otáčkách za minutu obvodovou rychlost 300 km/h, takže se břit snadno opotřebí při nárazu do jakékoliv nečistoty. Kvalita řezu se tím extrémně zhoršuje a je nutné nůž naostřit.  Větší zuby srovnáme broušením z čelní strany ostří při mírném tlaku, aby nedocházelo k přehřátí materiálu. Následně sbrousíme úhel břitu do ostří. Úhel břitu by neměl být příliš ostrý, jinak je ostří náchylné k poškození. Břit ostří strhneme citlivým přejetím po jemném kotouči, pozor, nůž nesmí být ostrý jako břitva. Důležité je vyvážení nože. Špatně vyvážený nůž způsobuje silné vibrace sekačky. Vyvážení se provádí v servisech na vyvažovačce, v domácích podmínkách nám postačí šroubovák, zastrčený do středu nože. Dobře vyvážený nůž zůstává na šroubováku ve vodorovné poloze.  Pokud se nůž stáčí ke straně, těžší část mírně přibrousíme. U kvalitnějších sekaček bývají zpravidla namontovány nože dva nad sebou. Je to z důvodu lepšího rozmělnění trávy pro dokonalejší sběr. V takovém případě je nutné s údržbou postupovat pro oba nože.

Lišta nože
Prohlédněte nůž sekačky a zbavte ho nečistot (Zdroj: Jan Kopřiva)

Kontrolu provedeme i na unášeči, který bývá většinou z duralu a nesmí nést známky poškození, opotřebení nebo praskliny. V případě potřeby tyto díly vyměníme za nové. Víte, že unášeč je významný ochranný prvek, který dokáže v určitých případech zabránit poškození klikové hřídele motoru při nárazu nože na pevnou překážku? Právě proto musí být tento drobný díl v perfektní kondici.

Broušení
Nůž musí být nabroušený (Zdroj: Jan Kopřiva)

Sekačky s pojezdem mají obvykle na unášeči nože malou řemenici, která pomocí klínového řemene pohání převodovku na zadní nápravě, zkontrolujeme tedy stav řemenu a čistotu vodících řemenic, vyčistíme a zkontrolujeme napnutí řemínku pro správnou funkci pojezdu. Zde existuje několik variant, které se liší podle výrobce, proto je tento krok dobré konzultovat s návodem k obsluze nebo servisním technikem.

Kontrola motoru sekačky

Následně se zaměříme na přípravu motoru. Moderní 4taktní motory s rozvodem OHC nebo OHV vyžadují pravidelnou péči především v kvalitě motorového oleje. Výměna oleje by správně měla probíhat podle opravdu najetých motohodin. Minimálně však jednou za rok, protože olej má tendenci vázat vodu, tím stárne a zhoršují se mazné vlastnosti, proto je před každou sezonou nutné olej vyměnit. Nastartujeme motor, krátce zahřejeme, a pak olej vypustíme do sběrné nádoby. Pokud se nedostaneme k výpustnému šroubu zespoda sekačky, můžeme ho vypustit přes plnicí otvor. Vždy je dobré dodržet kvalitu oleje podle návodu nebo používat olej minimální specifikace SAE 30.

Olej
Dolijte benzín smíchaný s olejem (Zdroj: Jan Kopřiva)

Vždy čerstvé palivo

Rozhodující je pro bezproblémový chod benzinového motoru údržba palivového systému. Nejčastější chybou je ponechání benzínu v nádrži přes zimu. Benzín by v ideálním případě neměl být starší než jeden měsíc. Při dlouhodobé oxidaci benzínu během zimy vzniká v nádrži šlem, který ulpívá na různých částech palivové soustavy a může způsobit ucpání jemných kanálků karburátoru. Vyplatí se používat stabilizátor paliva, který ovlivňuje pozitivně trvanlivost benzínu, a tím celého palivového systému. Stabilizátor paliva vytváří na hladině benzínu ochranný film, který omezuje oxidaci a těkání. Kvalita benzínu se dá poznat i po čichu. Čerstvý benzín s velkým obsahem těkavých látek má ostrý zápach, který vhání slzy do očí. Pokud jsou výpar mdlé, je palivo vyčpělé.

Kontrola sekačky
Doplňte mazivo (Zdroj: Jan Kopřiva)

Filtr, svíčky a sběrný koš

Pečlivou kontrolu si zaslouží vzduchový filtr, zde podle typu motoru buď vyměníme papírovou vložku, nebo vypereme molitanový segment, který po vyčištění lehce potřeme olejem pro vzduchové filtry. V případě, že sekačka slouží ve velmi prašných podmínkách, je nutné odmontovat startovací zařízení a tlakovým vzduchem vyčistit žebrování motoru, aby bylo zaručené perfektní chlazení. Kontrolu provedeme i na startovací šňůře, ta by neměla být roztřepená nebo příliš krátká, proto občasná výměna za novou rozhodně ušetří čas v plné sezóně.

Filtr
Vyměňte vzduchový filtr (Zdroj: Jan Kopřiva)

Naposledy zkontrolujeme zapalovací svíčku, pokud je vše v motoru v pořádku, svíčka je vypálená do šedé barvy. Jakmile zjistíme silně zčernalou nebo jinak zabarvenou svíčku, vyplatí se navštívit servis a nechat seřídit a zkontrolovat motor a karburátor.

Svíčky
Zkontrolujte svíčky (Zdroj: Jan Kopřiva)

Pro plánování přesných servisních úkonů, které jsme si právě popsali, je dobré vybavit sekačku počítačem motohodin a případně otáčkoměrem, dnes již i v hobby provedení takové přístroje existují a dají se pořídit za rozumnou cenu. Závěrem provedeme kontrolu vyčištění sběracího koše, celoplastové stačí vypláchnout, látkové koše proprat v mýdlově vodě. A malá rada na závěr, ošetřením ovládacích bovdenů, páček a hrazd olejem ve spreji výrazně snížíme tření, a tím i potřebné ovládací síly. To vše se projeví zvýšenou životnosti celého stroje.

Související k tématu