Zimní dieta aneb jak nepřibrat a být všichni zdraví

Zima nemusí být jen výkrmným obdobím. Naopak, zkuste i v zimě vsadit na zdravé stravování a kvalitní potraviny. Nikde není psáno, že se v zimě musíme krmit bůčkem a popíjet vaječný koňak. Zimní jídelníček může být velmi zdravý. Podpoříme tak regeneraci a snížíme riziko zimního nachlazení.

Zimní dieta nemusí být redukční, ale zbytečné přejídání se tělu nesvědčí (Zdroj: Depositphotos)

Zima je obdobím odpočinku, útlumu a zklidnění. K tomuto času tradičně patří i těžší jídla, která zahřejí a teplé nápoje. Jíme více vařeného jídla a obecně se méně hýbeme. Ale i zimní jídelníček může být zdravý. Vědomé zařazení zdravějších receptů posílí naši imunitu a my budeme odolnější vůči zimním chřipkám. Také na jaře se budeme cítit mnohem lépe a jarní únava nás jen tak neskolí.

Zimní procházky
Zimní procházka vám udělá dobře a navodí nostalgickou náladu (Zdroj: Depositphotos)

Pravidlo zdravé zimní diety

Dostatek ovoce a zeleniny

V zimě je to s čerstvou zeleninou a ovocem o něco složitější. Čerstvé si na zahrádce neutrhneme a spoléhat se proto musíme na vlastní uskladněné plody a na nabídku obchodů. Zima přeje citrusovým plodům a do jídelníčku je zařazujeme ideálně na denní bázi. Jeden den v týdnu si uděláme ovocný půst, kdy si 3x denně dopřejeme jen ovocný salát. Ještě lepší variantou je popíjet pouze čerstvé vylisované ovocné nebo zeleninové  šťávy. Nepřeháníme to s nimi ale - 3x denně by mělo stačit. Do odšťavňovače přidáme spolu s ovocem či zeleninou kousek zázvoru. Posílíme naši imunitu, podpoříme zažívání a mírně urychlíme metabolizmus. Které druhy by neměly v zimním jídelníčku chybět:

Zelenina: řapíkatý celer, zelí, kapusta, kadeřávek, červená řepa, koriandr

Ovoce: citrusové plody, mrkev, kiwi, avokádo, ananas, borůvky

Zelenina a ovoce
Ovocný den jednou v týdnu podpoří zdraví i štíhlou linii (Zdroj: Depositphotos)

Zdravě i přes vánoce

Vánoce představují v zimě zásadní období. Většinou se na ně pečlivě připravujeme, a to zejména v případě, že máme v rodině malé děti. Vánoce se u nás hodně nesou v duchu dobrého jídla, pití, pohodičky doma u televize a s rodinou. Pokud si chceme vánoce užít a zároveň si udržet štíhlou linii, zvolíme vhodný kompromis. Několik druhů vánočního cukroví upečeme v odlehčené verzi. Do celé řady receptů lze přidat například nastrouhanou mrkev, která je odlehčí. Zároveň se snažíme mlsat vědomě. Určíme si, kolik kousků cukroví chceme denně sníst a dávku nepřekračujeme. Každý kousek si vychutnáme, jíme pomalu a užijeme si ho.

Ovoce
Ovocný salát dodá tělu spoustu vitamínů (Zdroj: Depositphotos)

Recept na báječné mrkvové sušenky

250 g jemně nastrouhané mrkve, 250 g špaldové mouky, 200 g másla, prášek do pečiva, špetka skořice, 4 lžíce solamylu, 1 lžíce čerstvě nastrouhaného zázvoru, 1 vejce, 10 nakrájených sušených meruněk, 4 lžíce nahrubo nasekaných vlašských ořechů.

Máslo nechápe změknout při pokojové teplotě a smícháme s mrkví, poté přidáme všechny ostatní ingredience. Odložíme do lednice na 1 hodinu, aby těsto ztuhlo. Na pomoučeném vále vyválíme na placku a vykrajovátkem tvoříme středně velká kolečka. Klademe na plech vyložený pečícím papírem. Pečeme v předehřáté troubě na 180 °C po dobu 10 minut.

Mrkvové cukroví
Místo vosích hnízd a vanilkových rohlíčků si upečte zdravé cukroví s mrkví (Zdroj: Depositphotos)

Dalším dobrým tipem je ke všem tradičním jídlům přidat jednoduchý zeleninový salát, který nahradí 1jídla na talíři. Dalším zdrojem velkého množství kalorií je alkohol. Vánoce jsou typické teplými, sladkými nápoji jako je punč, svařáček nebo vaječný koňak. Pokud je máme rádi, tak není nutné se jich vzdát, jen to s jejich konzumací nepřeháníme a spokojíme se s jedním nebo dvěma nápoji za den. Zároveň bychom je neměli kombinovat s tučnými sladkostmi. Dobrou alternativou je vlastní výroba svařeného vína. Po nalití do sklenic můžeme polovinu dávky cukru nahradit přírodním sladidlem na bázi stevie.

Dostatek pohybu

Dostatek pohybu je obecně v zimě klíčový. Často máme ještě kolem Vánoc vcelku teplé počasí, a proto je ideální si chodit zaběhat do parku několikrát týdně nebo alespoň na svižnou procházku. Řada městských parků a zelených ploch je vybavena o jednoduché cvičební konstrukce, kde si můžeme dopřát trénink. Venku na vzduchu je to mnohem příjemnější než v uzavřené posilovně a navíc na velké množství cviků není třeba si ani lehat na zem. Cvičit a běhat venku se dá až do příchodu mrazů a sněhu. Nadělte si pod stromeček kvalitní běžecké boty a můžete běhat celoročně. Pokud se vám z jakéhokoliv důvodu venku trénovat nechce, určitě si najděte alespoň nějakou indoorovou aktivitu. Mohou to být lekce spinningu, vedené hodiny ve fitness, crossfit nebo jóga, které kromě toho že vás posílí a protáhne, podpoří vaši psychiku a pomůže lépe zvládat stres a napětí.

Zdravý pohyb
Pohyb na čerstvém vzduchu napomáhá spalování kalorií (Zdroj: Depositphotos)

Sauna a otužování

Saunování je u nás velmi oblíbené a sauny jsou zejména v zimě plné. Poukaz do sauny může být i dobrým vánočním dárkem. Zařadit saunu 1 týdně do našeho harmonogramu báječně podpoří látkovou výměnu, odplavování toxinů. Sauna pročistí naše dutiny i pleť, prohřeje kosti, svaly i šlachy. Posiluje imunitu a působí jako dobrá prevence nachlazení. Po saunování pijeme hlavně vlažnou čistou vodu, která celý očistný proces podpoří. Pouze v případě, kdy máme teplotu, nebo probíhá chřipkové onemocnění, saunu vynecháme.

Sauna
Sauna je v zimě důležitá, prokrví tělo a posílí organismus (Zdroj: Depositphotos)

Otužování jde ruku v ruce se saunou. Po kolečku sauny si dopřejeme ledový bazének, kde si postupně můžeme přidávat výdrž. S otužováním v řece nebo rybníku je dobré začít na podzim nebo již s koncem léta. V podstatě koupací sezonu vůbec neukončíme, ale stále se koupeme. S tím, jak voda pozvolna chladne, si naše tělo na chlad přivyká. Dobrým typem je také návštěva místního otužileckého spolku, kde se můžeme otužovat v bezpečném prostředí pod dozorem a s podporou ostatních členů.

Otužování
Otužováním připravíme organismus na chřipkové období (Zdroj: Depositphotos)

Související k tématu