Nakličujeme semínka

Na zahradě toho už v tomto období mnoho pěstovat nemůžeme, alespoň těch jedlých rostlin je pramálo, a tak se nabízí možnost, jak si vitamíny a zdraví prospěšné látky „vyprodukovat“ uvnitř, v teple domova. Nejedná se však přímo o pěstování, jde spíše o jakési první stádium růstu, a tím je nakličování.

Naklíčená semínka obohatí v zimě náš jídelníček o vitamíny (Zdroj: Depositphotos)

Kvalita zeleniny je v zimně horší. Z domácích zásob se můžeme spoléhat na brambory a zelí, které jsou samozřejmě výborné, ale plodová a listová zelenina téměř chybí. Zimní, skleníková rajčata jsou většinou odporná a obecně rychlená zelenina nemá tolik nutričně kvalitních látek jako při venkovním pěstování. Domácí naklíčená semena obsahují všechny látky, a to ve snadno stravitelné a pro tělo dobře využitelné formě. Konzumací naklíčených semen můžete podstatně zlepšit kvalitu své stravy. Při klíčení přijímá semeno vodu, čímž se aktivují enzymy a dochází ke štěpení organických látek. Škrob se štěpí na jednoduché cukry, bílkoviny na aminokyseliny a tuky na volné mastné kyseliny. Mladé klíčící rostlinky jsou bohaté na vitaminy, enzymy, aminokyseliny, minerální látky a stopové prvky. Nakličování je navíc levné a zcela bez  použití chemie.

Řeřicha
Řeřicha má příjemnou štiplavou chuť a vysoký obsah vitamínu C (Zdroj: Depositphotos)

Antinutrienty

Suchá semena obsahují celou řadu zdraví prospěšných látek, ale také řadu antinutrientů, inhibitorů růstu a klíčení, které snižují využitelnost a vstřebatelnost důležitých živin jako jsou bílkoviny, sacharidy, minerály, vitamíny a může také zhoršit zažívání a způsobit střevní potíže. Klíčení nastartuje voda, a v průběhu procesu se nastartuje velká řada biochemických reakcí, kdy se mimo jiné odbourávají i inhibitory klíčení. Zlepšuje se kvalita bílkovin, aminokyselin, výrazně se zvyšuje obsah vitaminů, zejména B, A, C, E a enzymů.

Pšenice
Naklíčená pšenice je zdrojem vlákniny (Zdroj: Depositphotos)

Klíčení v domácích podmínkách

Nakličovat můžeme velké množství semen. Tradičně se nakličují velká semena luštěnin (čočka, hrách, římský hrách neboli cizrna či oblíbená fazole mungo). Velice vhodná je například i slunečnice, vojtěška, exotická quinoa, hrách, obilí, pohanka, brokolice, ředkev, ředkvička, jetel, pískavice, rukola a mnoho dalších. Při klíčení je důležitou podmínkou vlhkost a teplota. Semena nesmí být ale ponořená ve vodě, to by rychle shnila. Musí být pouze ve vlhkém prostředí, aby klíček nezaschnul. Teplota ovlivňuje rychlost klíčení. Čím je tepleji, tím je klíčení rychlejší. Pro nakličování se nejčastěji používají nakličovací misky, které mají tři patra. Na každé misce se vyplatí klíčit jiný druh osiva, protože semínka klíčí v závislosti na druhu různě rychle. Některá semena stačí nakličovat jen několik hodin. Jiná potřebují delší dobu. Délku klíčení ovlivňuje i fáze, do které chceme semínka klíčit. Každý druh má svoje specifika. Fazole mungo se nechá jen zlehka puknout, ředkev, ředkvičku, vojtěšku a brokolici klíčíme do fáze děložních listů a jíme je i s kořínky. Slunečnici také necháme naklíčit až do fáze děložních listů, kdy spadne tvrdý obal semene, ale kořínky je vhodnější odstřihnout. Slunečnicové klíčky jsou velmi dobré, křupavé s jemnou oříškovou příchutí. Určitě je dobré i zajímavé experimentovat a hledat, která semínka a v jaké fázi naklíčení nám budou nejlépe chutnat.

Naklíčená čočka
Naklíčená čočka překvapí svou zajímavou chutí (Zdroj: Depositphotos)

Nakličovací misku se semeny postavíme nejlépe na okno, a tak abychom udrželi potřebnou vlhkost, 2x denně propláchneme teplou vodou a necháme odkapat. Přebytečnou vodu, které se hromadí ve spodní části sestavy, pravidelně vyléváme. Nejlepší je vždy klíčit menší množství semen. Pokud se však stane, že máme najednou hodně naklíčených semínek, můžeme je velice dobře uchovat v plastových nebo skleněných krabičkách v lednici. Občas je propláchneme vodou, v lednici vydrží až 5 dnů.

Mungo
Mungo u nás známe jako výborný salát (Zdroj: Depositphotos)

Pokud chcete nakličování vyzkoušet, a začít jen s malým množstvím, postačí i sklenice se širokým hrdlem nebo obyčejná PET láhev od vody.  Láhve a sklenice jsou vhodné pro větší semena, jako jsou luštěniny nebo obilí. Do plastové láhve musíme nejprve propíchat dírky, kterými může odtékat voda po propláchnutí. Pokud používáme sklenici, propícháme její víčko. Semena nejprve necháme přes noc namočené v hrnci s vodou. Natáhnou dostatečné množství vody a nastartuje se klíčení, pak je přesypeme do nádob. Láhev proplachujeme 2-3 x denně, necháme dírkami odtéct přebytečnou vodu a pak ji postavíme do misky  k oknu. Luštěniny jsou hotové za 2 dny. Nejchutnější jsou ve fázi, kdy pukne obal semínka a proraší kořínek. Ve chvíli, kdy máme naklíčeno, jen láhev rozřízneme. Nespotřebovaná semena dáme do lednice.

Lima fazole
Lima fazole jsou nabité draslíkem a jsou příjemně sladké (Zdroj: Depositphotos)

Některá semena jako je například řeřicha a chia klíčí dobře na vatě nebo na navlhčeném ubrousku. Zde neproplachujeme, ale pravidelně mlžíme rozprašovačem. Aby semínka nezasychala, přikryjeme misku tabulkou skla. Tyto druhy nakličujeme o něco déle, chutné jsou totiž jejich mladé zelené lístky, které stříháme postupně nůžkami ve fázi děložních nebo jednoho pravého listu.

Vojtěška
Vojtěška překvapí svou jemnou chutí (Zdroj: Depositphotos)

Využití

Naklíčená semínka najdou nejlepší využití v zeleninových salátech, můžeme jimi posypat pečivo, nebo je přibalit do sendviče. Abychom nezničili jejich výživné látky, vyvarujeme se jakékoliv tepelné úpravy.

Klíčící semena
Naklíčená semena často využíváme do čerstvých salátů (Zdroj: Depositphotos)

Kvalita semen

Pro klíčení používáme zásadně kvalitní semena, určená ke klíčení. Nikdy neklíčíme mořená nebo tepelně ošetřená semena. Vyhneme se i levným zdrojům semen, jako je obilí nebo slunečnice pro ptactvo. Obsahují velké množství poškozených semen a různých úlomků. Při klíčení všechny tyto části mohou zahnívat.

Zdravá svačina
Naklíčená semena můžeme konzumovati s čerstvým pečivem (Zdroj: Depositphotos)

Související k tématu