Podzimní očistné kůry pro tělo

Nejen jaro, ale i podzim je tím pravým obdobím pro hloubkovou očistnou kúru nebo, chcete-li detox celého těla. Pomůže nám osvěžit a pročistit tělo a připravit se na dlouhou zimu. Většina detoxikačních procedur by měla trvat minimálně týden a skládá se ze speciální diety, očistných procedur a pohybu.

Podzimní očistné kůry pro tělo zahrnují i krátkodobou dietu a úpravu stravy (Zdroj: Depositphotos)

Jak celou podzimní očistu pro tělo naplánovat? Nevadí, když chodíte do zaměstnání, ale ideální je mít týden čas jen sami na sebe. Pokud je vaše práce náročná a dodržovat detoxikační zásady by bylo obtížné, vyhraďte si pro sebe například prodloužený víkend. Kůru si můžeme přizpůsobit a dané návody bereme spíš jen jako vodítko. Určitě je ale dobré nevzdat se a vydržet do konce, i když přijdou chutě a slabá vůle.

Čerstvé šťávy
Podzimní očistná kůra nezapomíná na množství čerstvého ovoce a zeleniny (Zdroj: Depositphotos)

Základní plán očisty 

Úvod očisty začněte pročištěním střev. Čistá střeva jsou pro správné trávení a fungování celého organismu nesmírně důležitá. Zejména pokud konzumujete mléko a běžné pečivo. Klystýr, kterým se zbavíte nánosů v tlustém střevě, je v domácích podmínkách hračkou. Je to jednoduchá, zcela bezbolestná procedura, kterou zvládne každý. Není to nic směšného, ani potupného. Uvidíte, jak se budete cítit dobře. Vybavení není drahé a seženete je v každé lékárně. Mnohé protichůdné názory argumentují tím, že klystýrem vyplavíte kromě zbytků patogenních bakterií i ty užitečné. Nemusíte se ale bát, vždy nějaké bakterie zůstanou a rychlost jejich množení je závratná. Za pár dní máte zdravou mikroflóru zpátky. Výplach provádíme vlažnou vodou s trochou mořské soli, nebo bylinnými čaji.

Detox provedeme popíjením ředěných šťáv vylisovaných z ovoce a zeleniny. Nejlepší je, pokud si můžeme šťávy sami připravovat, protože víme, že jsou 100% čerstvé. Nahrazujeme jimi denní jídla, popíjíme je tedy zpravidla 3x denně. Nejlepší je nekombinovat ovoce a zeleninu dohromady. Pro odšťavování je nejlepší použít stroj, který pracuje na principu lisování za studena. Teplota tak nezničí důležité složky v ovoci a zelenině. Na šťávách bychom měli zůstat alespoň 3 dny. V průběhu pijeme velké množství neperlivé vody a bylinkový čaj. Měli bychom se zcela vyhnout černému čaji a kávě. Aby nás netrápil hlad a zároveň abychom podpořili střevní peristaltiku, je dobré  popíjet nápoj z psyllia. Psyllium jsou semínka jitrocele indického, který po zalití vodou mnohonásobně zvětší svůj objem. Obsahují velké množství vlákniny a podporují pravidelné vylučování, zároveň dokáží i omezit hlad.

Zeleninové šťávy
První tři dny zůstaneme na ovocných a zeleninových šťávách (Zdroj: Depositphotos)

Po skončení šťavního půstu přejdeme na lehkou stravu. Stále je ještě vhodné alespoň jedno denní jídlo nahrazovat ředěnou vylisovanou šťávou. Po pěti dnech od začátku půstu přejdeme na jídelníček, který by měl obsahovat spoustu čerstvé listové zeleniny, sezónního zelí a kadeřávku. Pamatujeme na zdravé oleje, naklíčená semena, sezónní ovoce, hodně čerstvé vody a bylinných čajů. Z bylin výborně pročišťuje kopřiva a kořen pampelišky. Důležitá jsou také čerstvá semínka a ořechy.

Ořechy
Ořechy dodají tělu prospěšné mastné kyseliny (Zdroj: Depositphotos)

Zapomeňte na smažené potraviny, tukem a moukou zahuštěné polévky a hutné dezerty. Stále se vyhýbáme černému čaji, kávě, alkoholu a mléku. Z potravin zcela vynecháme bílé pečivo, koláče, salámy, maso a smažené potraviny. Po sedmi dnech od začátku kůry přecházíme na běžnou stravu. Po dobu jednoho měsíce se doporučuje zůstat na bezlepkové a bezmléčné dietě, vyhýbat se smaženému jídlu a tučným masným pokrmům. Jedenkrát týdně zařadíme půst a provedeme klystýr.

Stop kávě
Kávu a černý čaj bychom měli alespoň na týden vynechat (Zdroj: Depositphotos)

TIP: V průběhu půstu je vhodné zaměřit se i na speciální potravinové doplňky jako je zelená řasa spirulina a chlorela a případně i nápoj z mladého ječmene. Taková chlorella má opravdu zajímavé složení, obsahuje vitaminy B, C a E, hořčík, železo a bílkoviny. Chlorela také podporuje vylučování těžkých kovů z těla, čistí a osvěžuje trávicí trakt a působí protizánětlivě.

Chlorella
Chlorella je také dobrým doplňkem půstu (Zdroj: Depositphotos)

Podzimní detox

V podzimním období můžeme do našeho programu zařadit několik speciálních podzimních tipů. V první řadě je to šťáva z kysaného zelí, která má velkou očistnou sílu a silné probiotické účinky. Nejlepší je samozřejmě šťáva z vlastnoručně vyráběného zelí. Při výrobě se snažíme používat méně soli. Zelnou šťávu postupně odebíráme z kvasného hrnce a pijeme 1-2 dcl 3x denně.

Kysané zelí
Kysané zelí je zdrojem vitamínů (Zdroj: Depositphotos)

Další skvělou možností, jak podpořit podzimní detox je zařadit 2x denně křen. Na podzim jsou křeny pěkně narostlé a nám už stačí si jen vyrýt silný mladý kořen, zabalit do vlhkého plátýnka a umístit do lednice. Na malém struhadle si nastrouháme cca čajovou lžičku křenu a ten sníme. Je lepší křen zařadit po jídle. Kousek kořene můžeme také spolu se zázvorem vložit do odšťavňovače při lisování zeleninové šťávy. Křen obsahuje vitamín C, B1, B2, B3, E, provitamín A opravdu velké množství minerálních látek, především hořčík, vápník, draslík, železo, fosfor, síru, měď, zinek, chrom. Křen působí proti virům a antibakteriálně, posiluje trávení i imunitu, čistí krev, posiluje játra a vylučovací soustavu. Používá se také při chřipce a nachlazení, usnadňuje odkašlávání a odhleňuje.

Křen
Strouhaný křen podpoří očistnou kůru (Zdroj: Depositphotos)

Výsledek

Jak se budete cítit po skončení detoxu? Budete se cítit osvěženi a vaše tělo bude lehčí. Často můžete zjistit, že odezní bolesti, zejména pokud vás bolí klouby. Budete také vnímavější k chutím a bude vám stačit mnohem méně soli, dochucovadel i koření. Zkrátka si jídlo vychutnáte v jeho přirozenější podobě. Podzimní detoxikace by měla probíhat ve znamení pohybu. Dlouhé procházky jsou jako dělané, vždyť chůze je naším nejpřirozenějším pohybem. Ideální čas je také pro to začít s joggingem nebo jinou aktivitou na vzduchu. Na podzim již není takové teplo a pohyb na čerstvém vzduchu zlepší naši imunitu. V zimě pak budeme méně nemocní. Zařaďte do svého denního harmonogramu také dechová cvičení nebo jógu. Dýchání stimuluje metabolismus a působí proti únavě.

Jóga
Jóga uklidní mysl a vytvoří harmonii (Zdroj: Depositphotos)

Skvělé je i otužování, denně si dopřejte ledovou ranní sprchu nebo zkuste otužilecký klub. Očistu organismu podpoří i masáže. Vyzkoušejte manuální lymfodrenáž, nebo medovou masáž. Vyplavování odpadních látek napomůže i sauna. Saunování zlepšují i cirkulaci krve a její okysličování, podporuje trávení, uvolňuje psychické napětí a zvyšuje kvalitu spánku. To vše pozitivně ovlivňuje obranyschopnost organismu. Ideální je absolvovat saunu před masáží. Nezapomínejte pít v průběhu hodně vody nebo neslazených bylinných čajů, šťáv apod.

Sauna
Sauna podpoří každý detox a uvolní tělo (Zdroj: Depositphotos)

Související k tématu